PPC vs. SEO

Co je to PPC?

PPC je zkratka anglických slov „Pay Per Click“, tedy česky „zaplať za klik“. Jde obecně o reklamu, u níž platíte za každého člověka, který na ni klikne a tím se dostane na váš web. To je také hlavní rozdíl oproti jiným marketingovým nástrojům, u nichž se většinou platí už za samotné zhlédnutí reklamy, například v televizi.

Cílem PPC reklamy je zvýšit návštěvnost vašich webových stránek a zaujmout návštěvníky natolik, aby se z nich stali zákazníci, tedy zvýšit konverze. PPC kampaní je více typů. Nejpoužívanější je textová reklama ve vyhledávačích (viz obrázek níže), může to ale také být bannerová reklama v obsahu nejrůznějších internetových stránek nebo video inzerát například na YouTube a podobně. Díky vlastnostem PPC můžete takovou reklamu použít i pro otestování marketingové strategie.

PPC reklama ve vyhledávači Google

Výhody PPC:

  • Rychlý start – PPC inzerát se ihned po zveřejnění zobrazí uživatelům a velmi rychle dokáže přivést nové návštěvníky na váš web. První výsledky můžete sledovat v řádu hodin nebo dnů.
  • Přesné zacílení – PPC inzeráty tvoříme na základě analýzy klíčových slov podle jejich hledanosti a potenciálního přínosu klientům. Díky tomu je PPC reklama přesně zacílená právě na to, co návštěvníci Google nebo Seznamu hledají. Dále můžeme inzerci zacílit také na základě celorepublikového nebo regionálního dosahu. V případě reklam na Facebooku můžeme navíc určit konkrétní cílovou skupinu podle věku, pohlaví, zájmů, profese apod.
  • Měřitelnost – Sledujeme, kolik návštěvníků váš web navštívilo a stejně tak měříme i jejich konverze. Tak máme možnost na výsledky reagovat a inzeráty upravit podle potřeby tak, aby byly stále efektivnější.
  • Náklady pod kontrolou – U PPC reklamy nastavujeme měsíční limit podle vámi stanoveného rozpočtu.

Nevýhody:

  • Zásady inzerce – Je důležité si uvědomit, že PPC reklama nemůže inzerovat cokoli a jakkoli. Existují pravidla, která určují, jaký obsah se v PPC reklamě objevovat nesmí buď vůbec, nebo jen v omezené míře. Týká se to především obsahu pro dospělé, alkoholových a tabákových výrobků, drog, zbraní, ale i léků nebo politického obsahu apod. Google i Seznam mají vlastní podmínky pro znění PPC inzerátů, ale v základních omezeních se shodují.

Co je to SEO?

SEO, anglicky „Search Engine Optimization“, můžeme přeložit jako optimalizace pro vyhledávače. Cílem tohoto nástroje je posunout vaši webovou stránku na přední místa ve vyhledávačích a tím zvýšit návštěvnost webu relevantními uživateli. Toho docílíme úpravou vašeho webu, která zahrnuje úpravu stovek faktorů tak, aby webová stránka zaujala vyhledávače, ale i vaši cílovou skupinu. Vždy se snažíme upravit web tak, aby byl zajímavý pro vaše návštěvníky, protože pokud bude vaše webová stránka atraktivní pro uživatele, pak je pravděpodobnější, že bude atraktivní i pro vyhledávače a bude se ve výsledcích vyhledávání posouvat nahoru.

Přirozené výsledky ve vyhledávači Google

Faktory, které umístění ve vyhledávačích ovlivňují, se dělí na dvě hlavní skupiny. On-page faktory můžeme nastavit a ovlivnit přímo na vaší webové stránce a souvisí s jejím obsahem, textovým i obrázkovým, ale také s jeho formální podobou (nadpisy, odstavce) nebo s URL adresou stránky. Off-page faktory, jsou naproti tomu takové, které jsou mimo váš web a jsou to typicky odkazy na něj na jiných, ideálně tematicky podobných, stránkách.

Výhody SEO:

  • Trvalejší efekt – Účinná optimalizace webu dá sice hodně práce, ale při dlouhodobějším trvání se začne postupně stále více zvyšovat návštěvnost vašich stránek a spolu s ní i konverze a tento nárůst je trvalejší ve srovnání s PPC reklamou.
  • Bez finančních nákladů na reklamu – Vyhledávačům nic neplatíte za umístění ani za proklik. Jediné náklady jsou ty, které vedou k optimalizaci (buď vlastní čas, nebo náklady na člověka, který vše nastaví za vás).
  • Dva v jednom – SEO má efekt na Google i Seznam zároveň. Práce odvedená na vašich webových stránkách se tak projeví na obou těchto vyhledávačích.

Nevýhody:

  • Delší náběh Výsledky úprav webu z hlediska SEO se projeví v řádu týdnů či měsíců. Záleží na tom, v jakém stavu je váš web, a tedy kolik práce bude potřeba provést, než se dostane na úroveň webů na předních pozicích.

Nejlepší je kombinace PPC a SEO

PPC a SEO jsou tedy dva hlavní nástroje online marketingu. PPC ve vyhledávací síti i SEO pracují s klíčovými slovy, které uživatelé zadávají do vyhledávacího řádku. Na jejich základě vyhledávače zobrazují typicky nejprve PPC reklamy a za nimi potom přirozené výsledky vyhledávání, tedy SEO.

Každý uživatel internetu se chová jinak. Někdo automaticky otevírá hned první výsledky vyhledávání a třeba ani neví, že jde o placenou reklamu, jiný naopak už z principu reklamy přeskakuje a zaměřuje se až na přirozené výsledky. Proto je nejlepší oba nástroje kombinovat. Tím dosáhnete zacílení na 100 % hledajících uživatelů.