PPC reklama

Co je to PPC reklama a jak funguje?

PPC je zkratka anglického "Pay Per Click", což znamená "plať za proklik". Vy jako inzerent platíte pouze za kliknutí na vaše inzeráty, tedy za přivedené návštěvníky na váš web či e-shop. PPC reklama může mít podobu textového, bannerového, produktového či video inzerátu.
PPC inzeráty se zobrazují nejčastěji ve vyhledávačích (Google, Seznam, ...), na sociálních sítích (Facebook, YouTube, ...) a na partnerských webech, které PPC systémům poskytují prostor pro reklamu.
Cílem PPC reklamy je vytvoření takových inzerátů, které zaujmou vaši cílovou skupinu tak, aby se z návštěvníků stali zákazníci.

PPC systémy

V ČR jsou nejpoužívanější PPC systémy Google Ads a Sklik, který patří pod Seznam.cz.
PPC systém je něco jako online tržiště, kde si vytvoříte účet a nakupujete reklamní plochy, které daný systém nabízí. V PPC systémech vytváříte nejčastěji textové inzeráty a bannery. Inzeráty se pak zobrazují buď ve výsledcích vyhledávání, kde záleží na hledaném dotazu nebo v obsahové síti, kde záleží na zaměření daného webu, který poskytuje PPC systému prostor pro reklamy.

Ve světě se používají další PPC systémy jako Bing Ads od Microsoftu, Facebook Ads, Yandex v Rusku atd.
Mezi PPC systémy se dají také zařadit srovnávače zboží, např. Heureka.cz, Zboží.cz, Glami.cz apod. Fungují totiž také na principu PPC, tedy platbou za klik, v tomto případě klik na produkt ve srovnávači zboží a přivedení návštěvníka na e-shop.

SEO & PPC

SEO je zkratka anglického výrazu "Search Engine Optimization", což překládáme jako "optimalizace pro vyhledávače", nebo "optimalizace nalezitelnosti". V SEO jde zjednodušeně o to, dostat ve výsledcích vyhledávání na přední pozice na klíčové fráze, které lidé na Google a Seznamu hledají. Sami jistě na Internetu hledáte a víte, že výsledky na druhé, třetí, čtvrté stránce navštívíte zřídka a vybíráte se z výsledků na první stránce.

Pokud se váš web či e-shop zobrazuje na předních pozicích na hledané fráze, máte významnou návštěvnost a tedy i poptávky a objednávky. Jednotlivé prokliky z výsledků vyhledávání vás nic nestojí. Ovšem dostat se na přední pozice je často velmi pracné.

Vyhledávače (Google, Seznam) upřednostňují ve výsledcích vyhledávání placené inzeráty, tedy PPC reklamu, a to na počítačích i mobilech. Typicky jsou první 4 výsledky vyhledávání PPC inzeráty. Ovšem ne na každou hledanou frázi se PPC reklamy zobrazí. Zejména na tzv. long tail (dlouhý ocas, tedy výrazy o 3 a více slovech) se zobrazí pouze výsledky SEO.

PPC a SEO nejsou konkurenti, ale jsou to dva přístupy k získávání návštěvnosti a vzájemně se doplňují. Někteří lidé placené výsledky (PPC) přeskakují a prohlíží si až přirozené výsledky (SEO). Druhá část hledajících neřeší, co je a co není placený výsledek a logicky klikají i na PPC reklamu. Doporučujeme skloubit obě metody, protože tak pokryjete maximální počet hledaných frází i hledajících lidí. Více informací o SEO.

Co by vás mohlo o PPC zajímat

PPC reklama se neustále vyvíjí, přibývají nové typy kampaní, např. pro videa, pro mobilní aplikace apod., mění se práce v PPC systémech i trh jako celek neustále roste a mění se. Níže uvádíme základní informace o PPC pro rychlé seznámení.