PPC reklama

Co je to PPC reklama a jak funguje?

Co je PPC?

PPC je zkratka anglického "Pay Per Click", což znamená "plať za proklik". Je to tedy systém platby za reklamu v online marketingu. Vy jako inzerent platíte pouze za kliknutí na vaše inzeráty, tedy za přivedené návštěvníky na váš web či e-shop, nikoli za pouhé zhlédnutí reklamy, jak to bývá běžné u jiných marketingových nástrojů. Tento marketingový nástroj funguje prostřednictvím PPC systémů (viz níže), které nám umožňují vytvářet a spravovat vaše PPC kampaně.

PPC reklama

PPC reklama je tedy jakýkoli inzerát, který využívá formu platby za klik. Cílem PPC reklamy je vytvoření inzerátů, které zaujmou vaši cílovou skupinu tak, aby přivedly nové návštěvníky na web a aby se z návštěvníků následně stali zákazníci. PPC reklama má tedy za úkol zvýšit konverze vaší firmě.

PPC inzeráty se zobrazují nejčastěji ve vyhledávací síti (Google, Seznam, ...), v obsahové síti na partnerských webech, které PPC systémům poskytují prostor pro reklamu a na sociálních sítích (Facebook, YouTube, ...). Reklamy ve vyhledávačích i na partnerských webech pracují s klíčovými slovy. Zobrazují se na základě klíčových slov v dotazu, který uživatel zadává do vyhledávacího řádku, nebo v případě podobnosti klíčových slov inzerátu s klíčovými slovy konkrétní webové stránky. Proto naši PPC specialisté při vytváření nové kampaně vždy nejprve provádí analýzu klíčových slov, aby zvolili ta správná a zajistili tak vašemu inzerátu co nejlepší výsledky.

Díky klíčovým slovům se dá PPC reklama velice dobře zacílit na takový okruh uživatelů, který vaše reklama může zaujmout, protože se o váš obor sami aktivně zajímají a hledají právě takový typ produktů, jako nabízí vaše firma. Kromě toho můžeme PPC kampaně zacílit také na základě dosahu, tedy jestli chcete, aby měla celorepublikový dosah nebo jen regionální. To záleží na tom, jak velká je vaše firma a jaký má charakter.

PPC reklama může mít podobu textového, bannerového, produktového či video inzerátu. Bannery můžou být klasické nebo dynamické. Objevují se i nové formy inzerátů, například carousel na sociálních sítích. Speciální formou PPC reklamy je remarketing, který vám umožní zacílit vaši reklamu na lidi, kteří už váš web někdy navštívili, ale nedokončili konverzi.

Proč PPC reklamy využívat?

  • Jde o rychlý a efektivní způsob zvýšení návštěvnosti a konverzí vašeho webu. Díky tomu vzrostou vaší firmě tržby.
  • Můžete snadno kontrolovat efektivitu vašich kampaní. PPC systémy měří prokliky, konverze a další faktory, které ukážou, jak se vám reklama vyplácí. My vám navíc budeme pravidelně posílat report se shrnutím důležitých ukazatelů, abyste nemuseli výsledky denně hlídat.
  • Množství peněz, které budete do PPC reklamy investovat, si nastavíte podle svých možností.
  • Bannerové PPC reklamy jsou skvělým nástrojem pro šíření povědomí o vaší značce.
  • Díky širokým možnostem, kde se PPC reklamy zobrazují, máte možnost oslovit velké množství lidí.
  • S vašimi PPC kampaněmi nemusíte mít žádné starosti. Naše agentura se o všechno postará za vás.

PPC systémy

V ČR jsou nejpoužívanější PPC systémy Google Ads a Sklik, který patří pod Seznam.cz.
PPC systém je něco jako online tržiště, kde si vytvoříte účet a nakupujete reklamní plochy, které daný systém nabízí. V PPC systémech vytváříte nejčastěji textové inzeráty a bannery. Inzeráty se pak zobrazují buď ve výsledcích vyhledávání, kde záleží na hledaném dotazu nebo v obsahové síti, kde záleží na zaměření daného webu, který poskytuje PPC systému prostor pro reklamy.

Ve světě se používají další PPC systémy jako Bing Ads od Microsoftu, Facebook Ads, Yandex v Rusku atd.
Mezi PPC systémy se dají také zařadit srovnávače zboží, např. Heureka.cz, Zboží.cz, Glami.cz apod. Fungují totiž také na principu PPC, tedy platbou za klik, v tomto případě klik na produkt ve srovnávači zboží a přivedení návštěvníka na e-shop.

PPC & SEO

SEO je zkratka anglického výrazu "Search Engine Optimization", což překládáme jako "optimalizace pro vyhledávače", nebo "optimalizace nalezitelnosti". V SEO jde zjednodušeně o to, dostat ve výsledcích vyhledávání na přední pozice na klíčové fráze, které lidé na Google a Seznamu hledají. Sami jistě na internetu hledáte a víte, že výsledky na druhé, třetí, čtvrté stránce navštívíte zřídka a vybíráte si z výsledků na první stránce. Pokud se váš web či e-shop zobrazuje na předních pozicích na hledané fráze, máte významnou návštěvnost, a tedy i poptávky a objednávky. Jednotlivé prokliky z výsledků vyhledávání vás nic nestojí. Ovšem dostat se na přední pozice je často velmi pracné.

Vyhledávače (Google, Seznam) upřednostňují ve výsledcích vyhledávání placené inzeráty, tedy PPC reklamu, a to na počítačích i mobilech. Typicky jsou první 4 výsledky vyhledávání PPC inzeráty. Ovšem ne na každou hledanou frázi se PPC reklamy zobrazí. Zejména na tzv. long tail (dlouhý ocas, tedy výrazy o 3 a více slovech) se zobrazí pouze výsledky SEO.

PPC a SEO nejsou konkurenti, ale jsou to dva přístupy k získávání návštěvnosti a vzájemně se doplňují. Někteří lidé placené výsledky (PPC) přeskakují a prohlíží si až přirozené výsledky (SEO). Druhá část hledajících neřeší, co je a co není placený výsledek a logicky klikají i na PPC reklamu. Doporučujeme skloubit obě metody, protože tak pokryjete maximální počet hledaných frází i hledajících lidí. Více informací o SEO.

Co by vás mohlo o PPC zajímat

PPC reklama se neustále vyvíjí, přibývají nové typy kampaní, např. pro videa, pro mobilní aplikace apod., mění se práce v PPC systémech i trh jako celek neustále roste a mění se. Níže uvádíme základní informace o PPC pro rychlé seznámení.